parallax_1_warstwa copy Created with Sketch.

Aktualności

Zwycięzcy I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego

Zwycięzcy I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego:

 

Kompozycja: Giovanni Bonato

Fortepian: Tymoteusz Bies

Kwartet smyczkowy: Eliot Quartett

Skrzypce: Sławomira Wilga

Śpiew: Ewa Tracz

 

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Katowice i realizowane jest w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Wydarzenie zostało zorganizowane przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia przy wsparciu wiodących polskich instytucji muzycznych i kulturalnych (Polskie Radio SA, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem), w celu popularyzacji polskiej muzyki na świecie oraz utrwalenia w świadomości odbiorców znaczenia postaci Karola Szymanowskiego i jego twórczości, będącej istotną częścią narodowego dziedzictwa kulturowego naszego kraju.

 

O zwycięzcach:

Kompozycja:

Giovanni Bonato (Włochy) – godło „washa badasha” za utwór „washa badasha”.

 

Fortepian: Tymoteusz Bies

23-letni pianista, student II roku studiów stacjonarnych II stopnia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Raubo.

Laureat wielu prestiżowych konkursów i festiwali pianistycznych, m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie oraz I nagrody i szeregu nagród specjalnych na III FRIULI VENEZIA GIULIA International Piano Competition w Sacile.

Artysta współpracował z różnymi orkiestrami, między innymi Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Polską Orkiestrą Radiową czy Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Występował w salach w kraju i za granicą, m.in. w nowej siedzibie NOSPR, w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Opolskiej, w Sali koncertowej Muzeum F. Chopina, w Sankt Petersburgu, Pietrozawodsku, Paryżu, Kolonii, Rzymie; na 69 Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju czy na Festiwalu Chopin i Jego Europa.

Jest laureatem stypendium Krystiana Zimermana (2016), stypendium Fundacji Piotra Klera (2016) oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015). W bieżącym roku ukazał się debiutancki album pianisty, zawierający m.in. koncerty fortepianowe W. A. Mozarta i F. Chopina.

 

Kwartet smyczkowy: Eliot Quartett

Eliot Quartett, założony w 2014 r., nazwany został na cześć amerykańskiego poety T. S. Eliota, którego słynny cykl poetycki Cztery kwartety powstał pod wpływem inspiracji nowatorskimi późnymi kwartetami Ludwiga van Beethovena. Podobnie jak Beethoven, Eliot usiłował połączyć przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, zrywając z przyjętymi w swych czasach formami klasycznymi.

Dotychczas zdobył liczne nagrody  m. in. II nagrodę Konkursu Kwartetów Smyczkowych Fundacji Irene Steels-Wilsing (2016) oraz promującą młode talenty Nagrodę Akademii, przyznawaną przez Akademię Nauk i Literatury w Moguncji (2017). Na początku bieżącego roku Eliot Quartett uzyskał II nagrodę Międzynarodowego Konkursu Mozartowskiego w Salzburgu, a niedawno jako pierwszy kwartet smyczkowy od 14 lat zdobył I nagrodę i trzy nagrody specjalne Niemieckiego Konkursu Muzycznego. Kwartet koncertował w prestiżowych salach koncertowych Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Belgii, Francji i Wielkiej Brytanii.

Czwórka muzyków kształci się obecnie pod okiem prof. Güntera Pichlera w Instituto Internacional de Música de Camera przy Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie oraz prof. Tima Voglera w Hochschule für Musik und darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Eliot Quartett uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Valentina Erbena, Alfreda Brendela i Mandelring Quartett, a także korzystał z cennych rad prof. Huberta Buchbergera.

http://www.eliotquartett.com/en/

 

Skrzypce: Sławomira Wilga

Sławomira Wilga jest studentką Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Łukasza Błaszczyka. Jest laureatką wielu konkursów o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej, m.in. I Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. G. Bacewicz w Łodzi, III Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej, I Nagrody na IV Międzynarodowym Turnieju Kameralnym w Bydgoszczy, II Nagrody na XIX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi, Grand Prix w Music Festiwal & Masterclass w Pile  oraz wielu innych.

Jako solistka wielokrotnie współpracowała z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą (m.in. Filharmonią Śląską, Kaliską, Zabrzańską, czy norweską orkiestrą Telemark). Miała okazję uczestniczyć w wielu prestiżowych festiwalach i wystąpić w renomowanych salach koncertowych m.in. jako solistka w Sali Koncertowej i Kameralnej NOSPRu. Jest również stypendystką wielu instytucji m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, czy Fundacji YAMAHA. Występuje regularnie w krajach Europy i Azji jako solistka i kameralistka.

 

Voice: Ewa Tracz

Absolwentka Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Biegas. W mediolańskiej La Scali debiutowała partią Konstancji w Uprowadzeniu z seraju Mozarta (2016). Doskonaliła swe umiejętności na licznych kursach i warsztatach wokalnych prowadzonych przez wybitnych pedagogów i śpiewaków, takich jak: Neil Schicoff, Luciana D’Intino, George Kunde, Eva Mei.

Laureatka wielu nagród w konkursach krajowych i międzynarodowych m. in. I w kategorii głosów żeńskich na XV Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, II na 9. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im Klaudii Taev w Estonii, II na V Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, II na 9. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki.

Śpiewała partie: Donny Anny w Don Giovannim Mozarta (2013) w Operze Śląskiej, tytułową w Joannie D’Arc Verdiego (2014) w Operze Wrocławskiej, Hrabiny w Weselu Figara (2014), Pierwszej Damy w Czarodziejskim flecie (2015), Fiordiligi w Così fan tutte Mozarta (2015). Kreowała partię Marianny w Kawalerze srebrnej róży R. Straussa (2014) oraz Ksenii w Borysie Godunowie Musorgskiego (2015).